20061006

Tastbaar

Zondag 8 oktober begint bijzonder tastbaar te worden. Tijd om even de afgelopen campagne te overschouwen. Op zondag 8 oktober hebben we gezworen dat we ons niet zo maar in slaap gingen laten wiegen door de meerderheid. Guido Willen heeft als fractieleider alles tot in de puntjes opgevolgd en op een goede manier weerwerk trachten te bieden. Zelf heb ik met enkele hardliners uit onze fractie consequent alle activiteiten van onze verenigingen gevolgd. Dat waren er 6 a 7 per weekend, en dit 300 weken aan een stuk. Op initiatief van onze oud-voorzitter Jean-Pierre Engelen is het bal van volksvertegenwoordiger Marino Keulen er gekomen, met het gekende succes tot gevolg. Ook de nieuwjaarsrecepties waren een schot in de roos. De benoeming van Marino als minister in 2003 was, zeker mentaal gezien, een schot in de roos. Bij de bestuursverkiezingen in 2004 hebben we ons bestuur goed kunnen versterken. Ook Jong-VLD is dan pas goed uit de startblokken geschoten. We hebben een bijzonder getalenteerde ploeg Jong-VLD'ers. Ik kan het niet genoeg benadrukken. Vanaf begin 2005 zijn we begonnen met het maken van de eerste kandidaten-wenslijstjes, met het bekende resultaat tot gevolg. Ik heb er altijd voor gestreden om nieuwe kandidaten zo snel mogelijk bekend te maken en in beeld te brengen. De eerste lijstvoorstelling gebeurde dan ook al op de nieuwjaarsreceptie in januari 2006. Wat volgde waren burgerkranten, een paasactie, vakantiekaarten, folders per deelgemeente, mooie affiches (met de "sjerp"-affiche als kers op de taart), een prachtige programma-brochure, een kritisch "stop"-boekje en vandaag nog in uw brievenbus "De Exacte Balans". Ik was bijna de enquete vergeten te noemen. Vorige kerstmis hebben we het gewaagd om alle gezinnen in Lanaken uit te nodigen om een enqueteformulier in te vullen. De reactie was massaal: 15 % respondenten. (dat had ik eerlijk gezegd nooit verwacht).
Het moet gezegd, de afgelopen 6 jaar heb ik heel veel mensen ontmoet die met hart en ziel aan onze partij hebben gewerkt. Alle bestuursleden, jong-vld'ers, plakkers, bordenzetters, bussers, kandidaten en hun partners, alle blauwe sympathisanten, leveranciers (CED, Holtackers, Pietermans, De Post) en vooral mijn collega gemeente- en ocmwraadsleden wil ik nu reeds van harte feliciteren en danken voor hun enorme inzet voor de VLD. Met hen wil ik graag nog minstens 12 jaar verderwerken aan een liberaal Lanaken. Het is vrijdag 6 oktober, 10u25, ik voel mij moe en vooral zenuwachtig. Tijd voor mijn dagelijkse antidepressiva .... de huisbezoeken ...